Marie Tannæs på Vøienvolden

Marie Tannæs (1854–1939) levde og arbeidet samtidig som store kunstnernavn som Kitty Kielland og Harriet Backer, men virket selv mer i det stille. Likevel var hun en populær kunstner i sin samtid. Hun fant i hovedsak sine motiver utendørs, og var en av få kvinnelige kunstnere av sin generasjon som satset på landskapsmaleriet. Med styreverv i Bildende Kunstneres styre (BKS) og Malerindeforbundet, og som medlem av Høstutstillingens jury var hun en viktig aktør i norsk kunstliv. Tannæs er i dag representert i de fleste større samlinger i Norge.

Vøienvolden fikk en helt spesiell plass i Tannæs sitt kunstnerskap. Hennes mor hadde vokst opp på gården, som forble i familiens eie helt til Fortidsminneforeningen overtok anlegget i 1954. Tannæs tilbrakte mye tid på gården under oppveksten, og Vøienvolden ble også et sted hun stadig vendte tilbake til i sine malerier, særlig etter århundreskiftet. På den måten kan maleriene fra gården forstås som en del av et langvarig prosjekt. “Gårdsinteriører” kalte hun dem. Trolig var hun inspirert av de franske impresjonistene, som gjerne studerte det samme motivet til ulike årstider og under forskjellige lysforhold. “Mest er jeg blit gaaende mellem gamle trær og gamle hus. Dette med odel og eiendom, tradition og kultur tiltaler mig,” uttalte hun i et intervju i Aftenposten i forbindelse med sin 70 årsdag i 1924. Bildene fra Vøienvolden er dem hun er mest kjent for.

Ved å trykke deg inn på de grønne knappene under vil du få bedre kjennskap til Marie Tannæs og hennes malerier fra eiendommen. Velkommen inn i Marie Tannæs sitt nære univers!

Kilder/videre lesning:

“Marie Tannæs 19de mars 1854” i Aftenposten 18. mars 1924.

Gram, Nina. “Hun malte “ikke, som en Dame skulde ha gjort det”” i Aftenposten Historie Nr. 2 2021: 72–75.

Johnsen, Therese Hervig. “Kvinneblikk på byen” i Byminner Nr. 2 2021: 48–59.

Sjåstad, Øystein. Modernismens billedkunst i Norge. En feministisk aksjon. Oslo: Pax Forlag, 2023.

Solhjell, Svein. Vøienvolden på Sagene. Fra gårdens og bydelens historie. Oslo: Pax Forlag, 2017.

Wichstrøm, Anne. Kvinneliv. Kunstnerliv. Kvinnelige malere i Norge før 1900. Oslo: Gyldendal, 1997.

Wichstrøm, Anne og Therese Hervig Johnsen. “Kvinner ved staffeliet” i Byminner Nr. 2 2018: 4–14.