Lokallag i Oslo og Akershus

Hva gjør et lokallag?

Fortidsminneforeningen ble stiftet i 1844 for å redde historiske bygninger som sto i fare for å bli revet. Hver tid har sine kulturminner som står i fare for å forsvinne om ingen taler deres sak. De som bor nærmest, vet best hva nabolaget står i fare for å miste. Derfor trenger vi lokale medlemmer som følger med og sier fra når bygninger og kulturmiljøer de er glade i er truet. Fortidsminneforeningen er høringsinstans i reguleringssaker. Det betyr at de som vil regulere et område må si fra til oss slik at vi kan uttale oss i de sakene der kulturminneinteresser berøres. Det behøver ikke være så vanskelig å skrive slike uttalelser. Det er mange i avdelingen som har kompetanse og kan gi veiledning. Lokallagene kan også arrangere medlemsaktiviteter som foredrag og utflukter til utvalgte kulturminner.

Er du opptatt av vernearbeid i nærområdet ditt?

Da vil du kanskje være med på å starte opp et nytt lokallag nettopp der? I vår avdeling er det nå fire lokallag: Romerike lokallag, Nittedal og Hakadal lokallag, Bærum lokallag og Oslo og Omegn lokallag. Det siste omfatter områdene i Akershus som ikke faller inn under de øvrige lokallagene.

Asker har blitt en stor kommune hvor det hadde vært flott med et nytt lokallag. Det samme gjelder kommunene i Follo. I Ås burde det være særlig godt grunnlag for et nytt lokallag med universitetsmiljøet og store endringer i Ås sentrum. Vår erfaring er at det er enklest å starte opp et nytt lag innen en kommune, i alle fall hvis kommunen er stor og med mange innbyggere.

Dersom du kunne tenke deg å bidra i ditt nærområde kan du ta kontakt med avdelingskontoret. Vi kan bruke medlemsregisteret til å finne fram til andre som bor i samme kommune og spørre om de også vil være med på oppstart av et nytt lokallag. Vi håper å høre fra deg!