Frivillighet

Vi har gode medhjelpere som bidrar til all aktivitet på Vøienvolden gård – alt fra hagedugnad til redaksjonsarbeid. Til sammen er vi mange kunnskapsrike og engasjerte på laget, og har alltid plass til flere om du kan tenke deg å bidra. Å være frivillig kan gi deg nettverk, kompetanse, opplevelser og nye venner! Du støtter også arbeidet med å bevare bygningsarven ved å bli medlem. Vil du være med å støtte arbeidet med å

Antikvarisk utvalg

Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus arbeider kontinuerlig med viktige vernesaker. Vi er en sterk og kritisk stemme i vernedebatten, og vi ønsker at flere skal få innsikt i hvilke vi saker vi jobber med. Fortidsminneforeningen er høringsinstans i reguleringssaker. Det betyr at de som vil regulere et område må si fra til oss slik at vi kan uttale oss i de sakene der kulturminneinteresser berøres. Medlemmene i antikvarisk utvalg skriver høringsuttalelser og avisinnlegg, deltar på befaringer og arrangerer vandringer.

Bygningsvernutvalget

Vøienvolden gård er en viktig møteplass for håndverkere, boligeiere og andre som er opptatt av praktisk bygningsvern. Medlemmene av bygningsvernutvalget jobber med opplysningsarbeid og engasjerer seg i driften av gården. De er med på å forvalte håndverkerlisten for Oslo og Akershus, planlegge og gjennomføre Bygningsverndagen og håndverkskurs for barn, og andre mindre aktiviteter.

Redaksjonen Fremtid for fortiden

Fremtid for fortiden sendes ut til alle våre medlemmer og tar for seg viktige saker knyttet til kulturminnevernet i Oslo og Akershus. Som medlem i Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus får man tre årlige utgaver i posten. Redaksjonsarbeidet innebærer ansvar for bladets innhold, korrekturlesning og tett kontakt med forfattere.

Aktivitetsutvalget

Aktivitetsutvalget møtes to ganger hvert år for idemyldringsmøte før utarbeidelse av nytt sesongprogram.

Hagegruppen

Hagegruppen møtes til dugnad hver mandag ettermiddag i sesongen og steller staudebed, den økologiske kjøkkenhagen og bærhagen samt løvraking om høsten. Løvet komposteres på eiendommen og blir til jordforbedring i kjøkkenhagen.

Fortidsminneforeningens studentutvalg i Oslo (FSO)

Hos FSO kan studenter og unge med en felles interesse for bevaring av kulturminner samles på tvers av ulike fagdisipliner. FSO arrangerer foredrag og vandringer, og deltar på studentseminarer i regi av Fortidsminneforeningen hvor de har fått innføring i alt fra gjenstandsregistrering til kalkmuring. Du trenger ikke være student for å være med i studentutvalget.

Annet

Vi trenger alltid hjelp til våre arrangementer. De to største er Bygningsverndagen som arrangeres i september og Gammeldags jul som finner sted første søndag i advent. Her trenger vi blant annet frivillige til å stå i porten for ta imot de besøkende, folk til kafeen, opprigg og nedrigg.

Send oss gjerne en uforpliktende mail om du ønsker å bidra.

Møt noen av våre medhjelpere!

Hvem er våre frivillige og hvorfor er de frivillige?

Anna Weström er en av våre støttespillere. Hun har vært leder i studentutvalget i Oslo fra 2021 til 2023 samtidig som hun har studert ved Arkitekthøyskolen i Oslo (AHO). Hun synes det både er lærerikt og moro å bidra som frivillig. Gjennom foreningen har hun fått mye praktisk erfaring og truffet mange fagfolk som hun ikke får gjennom studiet på AHO. Anna ser positivt på at foreningen er opptatt av at hver tid har sine kulturminner, også vår egen, og nevner Y-blokka som en viktig sak. På bildet ser vi Anna på kalkstenskurs i 2021 på Lillingstonheimen i Fjaler som er en av de andre eiendommene til Fortidsminneforeningen.

Per Helge Rygh er pensjonist og har arbeidet som psykolog i sitt yrkesaktive liv. Han er aktiv i hageutvalget og hjelper til ved våre store arrangementer. Per Helge peker på to ting som er viktig: faglig interesse og et godt sosialt felleskap. På Vøienvolden får han mulighet til å treffe andre med interesse for kulturminner og bygningsvern, og fagfolk med lang fartstid innen feltet. Han synes det er hyggelig å bidra for en god sak, komme til Vøienvolden for å treffe oss på avdelingskontoret i tillegg til de andre frivillige.