Fremtid for fortiden

Bladet sendes ut til alle våre medlemmer og tar for seg viktige saker knyttet til kulturminnevernet i Oslo og Akershus. Som medlem i Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus får du tre årlige utgaver i posten.

Bladets historie

I februar 1973 ble første nummer av Fremtid for fortiden utgitt – en enkel trykksak som besto av syv A4 sider uten illustrasjoner. Siden den gang har bladet gjennomgått store endringer. Vi er stolte over bladets historie og takknemlige over den frivillige innsatsen som ligger bak alle utgivelsene. Alle bladene ligger tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettside.

Siden første nummer har Fremtid for fortiden vært en viktig formidlingskanal for kulturminnevernet i Oslo og Akershus. By- og stedsutvikling har alltid vært et viktig tema, og et av formålene med bladet har vært å engasjere flere til å delta i kulturminneverndebatten. Fremtid for fortiden har fra starten av vært et viktig talerør for kulturminneforvaltningens frivillige og lokale krefter. Dette tidsskriftet er et av de få fagbladene, det eneste i Oslo og Akershus, med kulturminnevern som tydelig tema. Bladet utgjør en viktig kilde til kunnskap om Oslo og Akershus kulturminner – både bevarte og tapte, og utgjør en betydningsfull rolle i å dokumentere vår regionale kulturarv. Samtidig avspeiler tidsskriftets tematikk tendenser som er gjeldende over hele Norge som utfordringer knyttet til by- og stedsutvikling, overordnet politikk, bærekraft og gjenbruk.

Redaksjonen

Redaktør: Herdis Johanne Sletmo

Redaksjonssekretær: Heidi Berntine Bull-Gjertsen (vernesaksansvarlig)

Redaksjonsmedlemmer: Lars Emil Hansen, Lars Roede, Grethe Borges, Nils Anker og Ida Rambæk