Bygningsvernutstilling

Hva er egentlig en murbygning? Hva er egentlig forskjellen på kalkmørtel og sement? Hvordan ble ornamenter og dekor laget? Og hvilke farger var det vanlig å bruke på 1800-tallets murgårder?

Ved å besøke vår Bygningsvernutstilling kan du lære mer om Oslos unike murgårdsbebyggelse – fra en overordnet innføring i den stilhistoriske utviklingen til en presentasjon av tidstypiske detaljer.

Utstillingen gir også tips og råd om hvordan vi kan ta vare på bygningene. Å ta vare på opprinnelige bygningsdeler, materialer og overflatebehandlinger på stående bygninger har stor betydning for bevaring av murbyen, og med det også historien.

Bygningsvernutstillingen er utviklet av Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus, da Murbyen Oslo fremdeles var et prosjekt under avdelingen.

Velkommen inn i Bygningsvernutstillingen i den gamle stallen på Vøienvolden gård!

Utstillingen er er åpen under Bygningsverndagen, og ellers på forespørsel.