Vår historie

Fortidsminneforeningen er verdens eldste frivillige kulturvernorganisasjon og ble stiftet allerede i 1844. Vårt formål er å arbeide for bevaring av vårt lands verneverdige kulturminner, samt å skape allmenn forståelse for verdien av disse. Vi skal være den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminnevernet.

Vi kjemper for at verdifulle kulturminner og kulturmiljøer skal bli tatt vare på for ettertiden. Noen tror at kulturminner må være veldig gamle for å bli verdifulle. Slik er det ikke. Vi bryr oss om kulturminner fra alle tidsepoker, men har en spesiell forkjærlighet for historiske bygninger og bygningsmiljøer.

Oslo og Akershus avdeling ble stiftet i 1909, og står bak en rekke bevaringsplaner i de to fylkene. Vi har en administrasjon med tre ansatte som har tilholdssted på Vøienvolden gård i Maridalsveien 120 i Oslo. Vår viktigste oppgave er å koordinere de frivillige arbeidsoppgavene. Avdelingen jobber med praktisk bygningsvern, vernepolitikk og aksjonisme. I tillegg formidler vi kunnskap om dette via spennende arrangementer og et fagsterkt, men lettlest medlemsblad – Fremtid for fortiden. Ta kontakt med oss for informasjon om håndverkere og rådgivere som kan vise til erfaring med gamle hus.

Vi trenger alltid flere frivillige! Du kan støtte oss gjennom å bli medlem eller ved å bli en av våre frivillige støttespillere. Bli med!